Seleccionar pàgina

La tornada a la rutina després de les vacances no sempre és fàcil. Després d’haver deixat de banda unes setmanes la nostra feina, els estudis a la universitat o les tasques a l’escola, tant grans com petits ens hem de tornar a posar en marxa i entrar en un nou curs escolar o laboral. L’alimentació és, segurament, una de les coses que més ha canviat mentre ens preníem uns dies de descans, no?

Durant les vacances, normalment no tenim presses ni exigències, i per això anem variant els horaris de menjar, la quantitat d’àpats que fem o les vegades que piquem entre hores. També canviem els tipus d’aliments, consumim coses que no mengem durant l’any, quedem més amb els familiars i amics per sopar o prendre una cervesa, i mengem més sovint en restaurants. Per això hi ha moltes persones que després de l’estiu pugen de pes. Però també n’hi ha que fan tot el contrari, que s’aprimen: perquè quan tenen calor prefereixen menjar més lleuger o perquè fan més exercici a l’aire lliure. Sigui com sigui, els hàbits alimentaris es desequilibren una mica mentre estem de vacances! I si fem algun viatge, encara més.

Per encarar bé la tornada a l’escola o a la feina, cal recuperar l’equilibri en l’alimentació. És un dels primers passos per combatre el famós “trastorn postvacances”. Aquí, alguns consells!

Recuperar els horaris dels àpats. El primer pas és recuperar els hàbits horaris que teníem abans de l’estiu, o adaptar-los a la nova rutina si ha canviat alguna cosa. És bo saber sempre quan esmorzarem, dinarem, berenarem i soparem, tant per a la planificació de carmanyoles o tuppers, com per tornar-nos a sentir més equilibrats i gestionar bé el nostre rendiment.

No abusar dels aliments processats i el sucre. Gelats, orxates, granissats, còctels, cerveses, galetes, sorbets… Qui no ha menjat alguna d’aquestes coses durant l’estiu? I qui no n’ha abusat una mica massa? Per això és important tornar a incorporar aliments com més naturals i menys processats millor, amb una aportació de nutrients adaptada al nostre ritme i a les nostres necessitats. I si hem estat bevent alcohol cada dia durant les vacances, procurar tornar a uns hàbits més saludables i consumir-ne de manera moderada.

Triar aliments que ens aportin energia. No ens enganyem: la rutina requereix energia. Per això és interessant optar per aliments que aportin hidrats de carboni d’absorció lenta: cereals integrals, llegums, tubercles… El cacau, com més pur millor, també és un aliment molt energètic. També hem de menjar moltes fruites i verdures, que contenen vitamines i minerals.

Tornar a omplir la nevera amb cura. Si hem marxat de viatge, potser ens trobem la nevera buida en tornar. Per omplir-la, anem a poc a poc! Sovint, veure una nevera o una despensa buides ens porta a comprar compulsivament per tornar-les a omplir. Però podem patir l’efecte contrari: desbordar-nos, que ens caduquin coses i que no ens doni temps de menjar-ho tot. Hem de comprar només allò que tenim previst preparar.

A part de l’alimentació, quan tornem a la rutina també hem de cuidar altres aspectes. És important dormir bé i recuperar els hàbits de son, fer activitat física regular, mantenir les nostres relacions socials i no perdre aquelles que hem fet durant les vacances, i fer activitats que ens agradin fora de l’entorn laboral i escolar. Si hem fet algun viatge, és millor deixar uns dies de marge entre el retorn i la incorporació a la feina per tornar a agafar rutines. I quan comencem a treballar, hem d’anar poc a poc: fer primer les tasques més senzilles i agradables. Ens hem de cuidar físicament i mentalment!