Seleccionar pàgina

A l’estiu, hidratar-se bé és molt important. En aquesta estació de l’any suem més per eliminar l’excés de calor i, per tant, necessitem recuperar aquesta aigua que “hem perdut” perquè el cos pugui seguir funcionant amb normalitat. Us donem alguns consells per fer-ho de la millor manera possible!

Comencem situant-nos breument: per què necessitem hidratar-nos? Cada dia el nostre cos fa diferents processos que impliquen perdre aigua: anar al lavabo, suar, plorar, menjar o, fins i tot, respirar. Normalment tornem a recuperar aquesta aigua a través dels aliments i dels líquids que ingerim, però si no ho fem, podem deshidratar-nos.

El nostre cos té un mecanisme que ens avisa ràpidament de la necessitat d’ingerir líquids: la set. Quan notem que tenim set, és perquè el nostre cos necessita aigua. Si se’ns presenten símptomes més preocupants com la boca molt seca, l’orina escassa i de color groc fosc, mal de cap, enrampades musculars, marejos… llavors podem estar davant d’un cas de deshidratació. Els nadons, els nens petits i els ancians són més propensos a deshidratar-se: per això és important que els ajudem a hidratar-se correctament.

Com ens hem d’hidratar?

L’aigua, la beguda estrella. L’aigua és la millor beguda per treure’ns la set, i també el millor recurs per hidratar-nos. Ni refrescos, ni begudes ensucrades, ni cafès, ni alcohol, ni sucs industrials… Cap d’aquestes opcions és saludable ni ens fa passar realment la set, tot i que ens pugui “enganyar” en un primer moment.

No cal esperar a tenir set per beure. Com dèiem abans, la set és ja un petit senyal d’alarma perquè el cos està dient: “ei, necessito aigua!”. Per això recomanem anar bevent cada poc temps, petits glops d’aigua, i ens mantindrem ben hidratats. Quan l’ambient és molt calorós o tenim previst fer exercici, és important que augmentem encara més la ingesta de líquids.

Una alimentació lleugera i fresca. A l’estiu ens vénen de gust aliments frescos i lleugers, que no ens facin tenir calor: ni menjant-los ni cuinant-los. Durant aquesta estació de l’any hem d’aparcar les coccions llargues i els aliments pesats o molt secs, i deixem pas a les amanides, les sopes fredes, els saltats de verdures, les infusions fredes, els sucs de fruita naturals, les macedònies, els batuts de fruites, els granissats naturals…

Evitar els aliments molt dolços o molt salats. En general, cuinar amb molta sal produeix set, i això a l’estiu no ens va gaire bé. Per això és important que no ens passem de sal i que evitem els aliments que produeixen més set, com els formatges més forts (rocafort, manxego, formatge blau…), els embotits, els peixos en conserva o salats, les patates xip, els fruits secs salats… També hem d’evitar els aliments amb molts greixos o molt dolços, com els refrescos, les galetes o la rebosteria.

Verdures i fruites de temporada. Si mengem fruita i verdura de temporada, trobarem en cada època de l’any allò que necessitem per cuidar el nostre cos. I l’estiu no n’és una excepció. En aquesta època de l’any trobem moltíssimes fruites refrescants que ens poden ajudar a hidratar-nos: molt millors que qualsevol beguda isotònica. Són, per exemple, el meló, la síndria, les prunes, els albercocs, els préssecs, les nectarines… I amb les verdures, el mateix: els tomàquets, els cogombres o els carabassons són els nostres aliats de l’estiu.

I quines opcions més tenim per beure, a part de l’aigua?

Algunes ja les hem comentat abans, però n’hi ha moltes més. Acabem aquest article amb una llista de les nostres alternatives preferides:

– Infusions i tes amb gel

– Sopes fredes: gaspatxos, salmorejos… En aquest enllaç podeu veure algunes idees de sopes fredes que us vam proposar ara fa poc!

– Sucs i liquats de fruita naturals

– Batuts de fruites

– Llets vegetals casolanes: d’ametlla, de xufla, de nous…

– Granissats de fruita naturals

– Llimonada casolana

– Aigua aromatitzada a casa: amb unes rodanxes de cogombre, amb una branca de canyella, amb unes fulles de menta, amb trossos de taronja, amb maduixes, amb gingebre, amb daus de síndria o de meló…