Seleccionar pàgina

Les amanides són un recurs ideal per a qualsevol àpat. Potser perquè no necessiten cocció, perquè són fàcils de preparar, perquè permeten moltes combinacions diferents o perquè permeten aprofitar ingredients que tenim per la nevera, són un recurs fantàstic per poder preparar un plat ràpid i saludable.

El diccionari defineix l’amanida com un “plat d’enciam, tomàquet, ceba i altres verdures crues amanides amb oli, sal, vinagre, etc.”. La definició correspon amb la idea més convencional que tenim d’aquest plat. La combinació d’enciam, tomàquet, ceba… pot ser fantàstica, especialment quan les verdures són de temporada, de proximitat i ecològiques. Però i si som una mica més atrevits amb les amanides i ens atrevim a fer també noves combinacions? Aquí us portem quatre idees per revolucionar-les!

Amanida… de pa amb tomàquet! Treure partit el pa sec que tenim per casa és la principal finalitat d’aquesta amanida d’aprofitament. Per preparar-la, tallem un tomàquet ben gros i sucós a daus. Agafem el pa sec, el tallem de la mateixa mida que el tomàquet i posem els dos ingredients en un bol. Els barregem amb les mans intentant que el pa quedi ben amarat del suc de la fruita i s’estovi. Al final, afegim daus de formatge o de pernil i ho amanim amb sal, pebre negre i oli. I ja tenim una amanida que ens recordarà molt al pa amb tomàquet!

Un ingredient verd? Bajoques! Si pensem en una bona base verda per a una amanida, el primer que ens ve al cap és l’enciam, l’escarola o la ruca, no? Doncs una opció ideal són les bajoques. Per preparar una amanida amb elles, les bullim prèviament en una olla, juntament amb alguns trossets de patata. Un cop bullides, les deixem refredar i les barregem amb els ingredients que més ens agradin: una bona recomanació són, per exemple, els pebrots escalivats, els tomàquets, l’alvocat, la tonyina o els encenalls de pernil. Un ingredient que hi queda sempre molt bé és l’ou dur! Finalment, les amanim amb un bon raig d’oli.

Llenties i taronges. Les llenties són molt riques en ferro, que l’organisme pot absorbir encara millor quan les combinem amb aliments rics en vitamina C. Les taronges són un exemple perfecte. Per això, proposem preparar una amanida que tingui, com a base, brots tendres d’enciam i escarola però, que a sobre, porti llenties, una taronja tallada a daus i, si voleu, algun altre ingredient, com el tomàquet. A la vinagreta, en lloc de posar-hi vinagre, apostem per posar-hi suc de taronja. I ja tenim un plat ben complet!

Formatge, foie, pernil, marisc… Qui diu que les amanides només poden portar ingredients d’origen vegetal? Us proposem provar combinacions que no us hagueu plantejat mai abans. La clau és posar com a base els brots verds que tinguem a la nevera i, a sobre, fer combinacions que ens agradin amb formatges, embotits, peixos, marisc… Alguns exemples: amanida de maduixes amb foie, amanida de pebrots del “piquillo” amb tonyina, amanida de camembert i pera, amanida de gambes i bolets… Les combinacions són infinites.

Quin és la vostra amanida més revolucionària?