Seleccionar pàgina

Quantes vegades hem vist en pel·lícules, en sèries de dibuixos animats o en anuncis de televisió a nens que miren avorrits un plat ple de verdura? O a pares que lluiten per aconseguir que s’ho mengin o que no els deixen aixecar de la taula si no s’ho acaben? Està molt instaurat el mite fals que les verdures i les fruites són soses i avorrides i això, combinat amb les reticències d’alguns petits a acceptar el gust de nous aliments, genera protestes a casa. Però tenim una bona notícia: podem aconseguir que mengin més fruita i verdura seguint alguns consells senzills però fonamentals.

  1. Donar exemple. Els fills de pares que mengen més fruita i verdura a casa tenen moltes menys reticències a menjar-ne ells també. Com en qualsevol hàbit del dia a dia, observar i emmirallar-se en la resta de membres de la família és clau!
  2. Crear un bon ambient a taula. Quan mengem envoltats de gent, sense interferències exteriors com la televisió o la ràdio, explicant-nos el nostre dia a dia i gaudint d’un ambient relaxat i sense tensions, menjar se’ns fa més agradable i mengem més quantitat. Si les verdures estan a taula en aquests moments, tot és més fàcil.
  3. Augmentar la varietat al plat. Posar un plat ben gran de patata i bleda a davant d’algú que no li agraden les bledes pot ser desagradable… i probablement, una estratègia abocada al fracàs. És millor pensar combinacions per fer un plat agradable a la vista i al gust, amb varietat de colors i textures i poca monotonia. Un saltejat de patata amb bleda, pastanaga, xampinyons i nous incorpora molts més colors i textures, i és també molt saludable.
  4. Crear parelles que els agradin. La verdura i la fruita combina amb absolutament tots els plats d’una dieta equilibrada. Per això, per vèncer les reticències al “verd” podem optar per casar aquests aliments amb els seus plats preferits d’arròs, de pasta, de llegums, de carn, de peix… Poc a poc, deixaran de ser “la parella de” per convertir-se en plats amb entitat pròpia!
  5. Decorar els plats. Ja hem comentat que jugar amb el color i la textura és molt recomanable, però per fer-ho encara més divertit, podem decorar els plats amb cares somrients o siluetes d’animals. Potser no és la solució a tots els mals però permet trencar el mite que associa les verdures amb la seriositat.
  6. Tractar les verdures i les fruites com un aliment més. Muntar un “numeret” i optar per el xantatge i la discussió cada dia que els nens no volen menjar verdures i fruites no ajuda a veure-les com un aliment més, sinó com a enemigues. Així, cada vegada que hi ha verdura a taula es genera un estat d’alerta i d’excepció, i al final, no s’accepta amb la normalitat que mereixeria qualsevol altre plat.
  7. Reforçar-los positivament. Sempre genera més bon ambient a taula el fet de premiar les coses ben fetes que el d’enfadar-se per aquelles que estan malament. Per això sempre que els nens facin un petit pas i tastin un aliment que abans no menjaven és bo apreciar-ho. També és interessant parlar amb interès sobre receptes i plats innovadors que incorporin verdures, així com explicar històries i curiositats relacionades amb elles. Tot això els despertarà l’interès!
  8. Implicar els nens en la compra i la cuina. Si a casa tothom col·labora a l’hora de cuinar i comprar, augmenta l’interès en tots els aliments en general, no només en les fruites i verdures. Els petits passen a ser part activa i implicada en el procés i se’ls desperten les ganes d’innovar i de provar coses noves, que han tocat i manipulat amb les seves pròpies mans.