Seleccionar pàgina

Després de les festes de Nadal, com ens recuperem dels excessos? Com podem tornar a agafar un ritme i uns hàbits saludables per tornar a la rutina? La solució és fer dieta? Us ho expliquem!

1- Tornar a menjar cinc cops al dia. Durant les festes, és molt habitual asseure’s a taula i passar-se tot el dia menjant. A la pràctica, els dies de Nadal només fem un àpat o dos, molt més abundants de l’habitual. El primer pas per tornar a la normalitat és tornar a esmorzar, dinar, berenar, sopar… amb normalitat, i en quantitats moderades.

2- Fer una dieta equilibrada. La solució no és fer una dieta restrictiva amb pocs aliments que ens faci passar gana o que suposi un canvi radical a la nostra vida. Cal tornar a una dieta equilibrada que tingui tots els nutrients que necessitem, on les verdures i les fruites estiguin al centre i no hi faltin ni els hidrats de carboni d’absorció lenta, com els cereals integrals, o les proteïnes. Ens podem decantar per les proteïnes vegetals, com els llegums, perquè durant els dies de Nadal solem menjar més carn i peix de l’habitual i abandonem tant els llegums com les verdures.

3- Incloure verdures de temporada. El concepte “desintoxicar” o “detox” està molt de moda aquests dies. La veritat és que moltes verdures de temporada, especialment les de fulla verda, són molt lleugeres i diürètiques, i ens ajuden a tornar a la normalitat: a baixar de pes, a sentir-nos millor, a recuperar una bona salut intestinal. Parlem, per exemple, de l’enciam, els espinacs, les bledes… La carxofa també és una bona aliada, així com la carabassa, el porro o la remolatxa.

4- Beure líquids: principalment, aigua. Segurament un dels grans excessos de Nadal per molta gent és la quantitat d’alcohol i de begudes ensucrades que prenen a taula: cervesa, vi, cava, licors, combinats, refrescos… Després de Nadal és important tornar a acompanyar els àpats amb aigua, i beure molt de líquid per hidratar-nos bé. Entre hores, podem prendre infusions o brous vegetals.

5- Què fer amb les sobres de Nadal? És habitual que passin les festes i ens quedin a casa sobres dels àpats que hem fet, així com sobres dels dolços nadalencs: torrons, polvorons, neules, bombons, galetes… Què podem fer amb tot això? El primer que hem de fer és mirar si els paquets de dolços estan oberts o no, i quan caduquen. Segurament alguns dolços els podem guardar per treure’ls més endavant, d’aquí a unes setmanes. Per exemple, un diumenge com a postres o amb un sopar amb amics. Així els acabem entre tots, i segur que ens vénen més de gust que després d’aquests dies d’excessos. També hi ha receptes que aprofiten les sobres de torrons per preparar altres dolços com pastissos, flams, gelats… Us recomanem mirar-ne algunes!

Si ens ha sobrat carn, peix, escudella o canelons, podem valorar si és millor congelar-ho per més endavant o si podem incorporar-ho a la dieta d’alguna manera lleugera. Per exemple: podem barrejar algunes sobres de carn a una salsa per a pasta, on també hi hagi verdures. O les podem posar a un plat de llegums. O preparar croquetes.

6- Fer exercici físic. Després de tants dies de seure a taula durant hores i menjar molt, és probable que haguem abandonat les rutines d’exercici físic. Tornar-hi és important, però sense obsessionar-se: incorporant poc a poc l’exercici que ens agrada més i que ens ajuda a mantenir-nos bé. Comencem primer amb uns minuts al dia i anem pujant fins que tornem al ritme habitual.

7- No deixar de menjar. Com que hem menjat més del que tocava durant el Nadal, després de festes podem fer el contrari i menjar menys del necessari? La resposta és que no: menjar massa poc, per sota del que requereix el nostre cos per funcionar, genera problemes a l’organisme i ens porta a l’ansietat pels aliments. No cal tenir pressa per recuperar el nostre pes habitual: ho hem de fer de manera progressiva!

Esperem que aquests consells us serveixin!