L’hivern és temporada de cítrics! Aquest tipus de fruites tradicionalment se les ha utilitzat per combatre refredats, però tenen molts més beneficis i avui us n’explicarem uns quants.

Hem de tenir en compte que a l’hora de menjar fruita, sempre serà més saludable menjar la peça sencera que no pas en suc: a l’esprémer el suc, perdem la fibra de la polpa. Tot i això, el suc també és una bona opció sobretot si és casolà: en cas que comprem sucs envasats hem d’assegurar-nos que són 100% suc.

Les fruites en general són una font natural de vitamines, i en el cas dels cítrics són rics en vitamina A, B1, B2 i C. També ens aporten minerals com el potassi, el coure i el sofre. Com que contenen molta fibra, són laxants i diürètics i protegeixen el sistema digestiu, a més d’alleujar l’acidesa estomacal.

A més, combinar els cítrics amb vegetals i llegums és una opció que ens ajuda a absorbir millor el ferro no hemo: és a dir, el ferro present en els vegetals i que és de més difícil absorció que el d’origen animal. Per tant, és una bona idea combinar-los amb verdures.

Per inspirar-vos a incloure els cítrics als vostres plats, us hem preparat un seguit de receptes amb els més comuns a casa nostra: la llimona, la taronja i la mandarina.

Carxofes al vapor amb vinagreta de llimona

Aquest entrant és una bona elecció per combinar dos ingredients de temporada: les carxofes i les llimones. Tal com us explicàvem en aquesta entrada, la cocció al vapor és molt saludable, i a més ens ajuda a fer que les carxofes quedin tendres.

La recepta és molt senzilla: per començar, retirem la tija, les puntes i les fulles més dures. Laminem les carxofes netes i les coem al vapor durant 5 minuts. Mentrestant, preparem la vinagreta barrejant una cullerada de suc de llimona, un polsim de sal i quatre cullerades d’oli l’oliva verge extra. Servim les carxofes en un plat i les amanim amb la vinagreta, pebre i una mica de julivert, i amb pocs minuts tenim un entrant molt saludable.

Amanida de llenties i taronja

Aquest plat és molt complet nutricionalment, ja que les llenties són molt riques en ferro, i en combinar-les amb la taronja ens assegurem d’absorbir-lo correctament.

Després de coure i esbandir les llenties, les barregem amb diferents vegetals de temporada. Aquesta recepta es prepara l’amanida amb tomàquets cherry i pastanagues, però també podem incloure altres vegetals de temporada com l’enciam i els espinacs. A més, hi inclourem la taronja tallada a daus com un ingredient més. Deixem refredar l’amanida, i abans de servir preparem la vinagreta barrejant oli d’oliva verge extra, suc de taronja i sal.

Calçots amb romesco de mandarina

És temps de calçotades, i us volem proposar incorporar un toc cítric a la recepta tradicional del romesco. En aquesta recepta elaborem la salsa com s’ha fet sempre, però incorporant la mandarina per donar-li un toc fresc.

Començarem escalivant els alls al forn i mentrestant posarem les nyores amb aigua calenta. Liquarem mitja mandarina sencera, amb pell inclosa, i l’altra meitat sense pell. En un bol, triturarem la polpa de les nyores, els grans d’all, el liquat de mandarina, les avellanes, les ametlles, el vinagre, la sal i el pebre, i a poc a poc hi anirem afegint l’oli d’oliva verge extra.

Incloure els cítrics als nostres plats és una opció fàcil i molt saludable, però també és una bona idea recuperar la peça de fruita com a postres. En qualsevol cas, el consum dels cítrics ens ajudarà a absorbir millor els nutrients de tot l’àpat.