Seleccionar pàgina

Quan baixen les temperatures i arriba el fred de debò, la nostra alimentació canvia. De fet, anar variant els aliments i la manera de cuinar-los al llarg de l’any és una manera d’adaptar el nostre cos als canvis, tant meteorològics com d’estil de vida. A l’estiu, busquem aliments que ens refresquin, ens hidratin i siguin fàcils de digerir, mentre que a l’hivern optem per aquells que ens donen benestar i ens ajuden a escalfar-nos.

Tot i que molts ja els coneixeu, avui us donem uns quants consells per combatre el fred amb l’alimentació!

1- Contra el fred, aliments que ens escalfin

Hi ha divisió d’opinions entre les diferents corrents nutricionals sobre si existeixen o no els aliments que escalfen el cos. La majoria pensen que no hi ha cap evidència científica que ho demostri, però el cert és que, independentment d’això, hi ha aliments que ens vénen més de gust que mai a l’hivern perquè són densos i calòrics. Són, per exemple, la carabassa, el moniato, la patata, els bolets, els fruits secs o els llegums.

2- Fruita i verdura de temporada

La fruita i la verdura de temporada és la que sempre s’adequa millor a les necessitats de cada època de l’any. A l’hivern, més que mai, necessitem vitamines per combatre els refredats, i per això les verdures de temporada són les nostres aliades: carxofes, escaroles, bròquils, bledes, porros, cols, remolatxes, cols de Brussel·les, carabasses, cebes, romanesco, coliflors, calçots… Sense oblidar-nos, és clar, dels més populars: els cítrics, com la taronja, la mandarina o el pomelo.

3- Plats calents i coccions llargues

No hi ha res tan agradable, quan fa fred, com un bon plat de cullera. Les sopes, cremes, potatges, purés, estofats o saltejats ens ajuden a reforçar aquesta sensació d’escalfor i ens reconforten, així com els aliments cuinats al forn. Per això molts països del nord d’Europa tenen aquests plats com a base de la seva alimentació. Un bon puré de verdures o una escudella són idees fantàstiques per a l’hivern.

4- Amanides tèbies

Si, com nosaltres, sou fans dels enciams i les escaroles amanides tot l’any, no us preocupeu: no hi heu de renunciar quan arriba el fred! La recomanació és, a l’hivern, preparar amanides tèbies, una mica menys refrescants que les de l’estiu però també molt nutritives. Hi podeu posar bolets saltejats, verdures escaldades encara tèbies (bajoques, bròquil, romanesco…), ou dur, llegums o formatge fos.

5- Espècies i picants

Incloure espècies als plats és un bon costum tot l’any, però a l’hivern, en concret, ens pot ajudar a escalfar-nos. I més, si les espècies són lleugerament picants. El gingebre, el pebre, el comí, el curri, l’all o el pebre de Cayena ens permeten donar un toc coent al plat que ens reconfortarà i ens donarà sensació de calor. També és molt recomanable, en aquesta època de l’any, la canyella.

6- Infusions i begudes calentes

Les begudes i els refrescos freds no són precisament els nostres aliats durant els dies de fred. És millor que optem per begudes calentes, en forma d’infusions, te, cafè, llet, begudes vegetals o brous. També ens ajudaran a hidratar-nos: quan fa fred, no tenim tanta sensació de set, però també necessitem hidratació. Si hem de consumir aigua i sucs, millor que siguin a temperatura ambient.