Seleccionar pàgina

El setembre és un mes de tornades: a l’escola, a la universitat, a la feina… Amb ell, tornen les rutines i els horaris i, en moltes ocasions, els dinars fora de casa.

Cada vegada més estudiants i treballadors opten per emportar-se menjar de casa, sobretot quan no tenen temps d’anar a casa a dinar i no tenen una bona oferta de restaurants a prop. A més, però, el tupper guanya terreny perquè és una opció més econòmica, que permet controlar millor els ingredients, la manera de preparar-los i la quantitat, i que facilita el fet de seguir una dieta sana i equilibrada. Si sou dels que us emporteu cada dia el tupper, us interessaran aquests consells!

Les verdures, les protagonistes

A l’oficina o a classe, és millor que els dinars siguin lleugers, per evitar digestions pesades, somnolència, cansament o molèsties a l’estómac. Si toca continuar treballant al mateix ritme després de dinar, fer reunions de treball o concentrar-se a classe, és important que el menjar ens aporti els nutrients que necessitem però no ens resulti massa pesat. Per això hem d’optar per plats on les verdures siguin les protagonistes: cuinades al vapor, bullides, en amanides, saltejades o en cremes i purés. Aquestes dosis altes de verdures es poden complementar amb carn, peix, llegums, pasta, arròs, ous… segons les nostres preferències.

Mètodes de cocció saludables

En la mateixa línia, és important optar per mètodes de cocció que, d’una banda, siguin fàcils de digerir, i de l’altra, aguantin bé el transport i el reescalfament. Per exemple, els fregits són més greixosos i pesats, els arrebossats i enfarinats deixen de ser cruixents quan passen unes hores i el peix o carn a la planxa es ressequen en reescalfar-los. Per això en tuppers és millor evitar-los i optar per bullir els aliments, fer-los al vapor o saltejar-los amb una mica d’oli d’oliva verge extra.

Una planificació setmanal

La millor manera de menjar sa i equilibrat és planificar totes les menjades. I més, quan es tracta de tuppers, perquè és molt fàcil acabar preparant sempre el mateix i oblidar-nos d’aliments imprescindibles en una dieta sana. Hem de planificar cadascun dels àpats, buscar receptes saludables noves i senzilles per diversificar les opcions, comprar periòdicament els ingredients que necessitem, preparar diversos plats a la vegada per simplificar el procés i conservar-los bé a la nevera o al congelador. Sempre tenint en compte que incloguin vegetals, proteïnes, greixos saludables i hidrats de carboni de qualitat.

Evitar els comportaments impulsius

Fora de casa, és més fàcil deixar-se emportar per hàbits més impulsius i menys saludables. I més, quan vivim situacions d’estrés a la feina o a classe. Per això es recomana, per exemple, no beure refrescos o begudes alcohòliques amb el tupper: l’aigua és la beguda més saludable de totes. Tampoc s’ha d’abuscar del cafè. I de postres, podem optar per la fruita, que ens hidrata i ens sacia al mateix temps que ens aporta una gran quantitat de nutrients. També la podem prendre com a esmorzar o berenar a l’oficina combinada, per exemple, amb fruits secs.

No menjar davant de l’ordinador

Un comportament molt habitual és el de menjar davant de l’ordinador mentre treballem o estudiem. És molt habitual, però en cap cas, recomanable: menjar a la zona de treball, sense abandonar l’activitat, fa que masteguem pitjor els aliments, mengem més ràpid, engolim sense triturar correctament, la digestió sigui més pesada i baixi la productivitat. Cal parar una estona per menjar en un ambient tranquil i relaxat i, si és possible, parlar amb els companys i desconnectar una mica.

Recipients adequats per menjar fora

Si fem servir el microones, hem de triar un recipient que sigui apte per emmagatzemar i escalfar menjar. També l’hem de triar segons si mengem un plat únic o dos plats i segons la quantitat de menjar que ens emportem. Com que les amanides es recomana amanir-les a l’últim moment, també podem prendre recipients per l’oli, la sal i el vinagre.