Seleccionar pàgina

L’hummus és un dels plats més famosos de bona part de l’Orient Mitjà. Ahir va ser 13 de maig, Dia Mundial de l’Hummus. Així que ens sumem a aquesta celebració aportant a aquest plat que tant ens agrada un toc diferent. Us proposem algunes receptes d’hummus amb les nostres verdures!

Hummus en realitat significa “cigró” en àrab. A la recepta que tots coneixem se l’anomena realment ḥummuṣ bi-ṭaḥīna, perquè és un plat que porta cigrons, tahina (una pasta de llavors de sèsam), alli i llimona. Sovint el plat se serveix amb una miqueta d’oli per sobre i pebre vermell, i se suca amb trossets de pa, tortitas de blat, bastonets de pastanaga, etc. L’origen de l’hummus no està gens clar, i fins i tot hi ha disputes entre diversos països per saber si va ser originari d’un lloc o d’un altre. El Líban, Síria, Egipte o Turquia són els principals protagonistes d’aquesta “guerra de l’hummus” per saber d’on ve la famosa recepta.

A casa nostra, a l’altra banda del Mediterrani, l’hummus abans era un plat desconegut, però ara cada cop es troba en més restaurants i supermercats. Fer-lo a casa és molt senzill i admet una gran quantitat de versions canviant els cigrons per altres llegums o incorporant-hi altres ingredients. Us ensenyem algunes propostes!

1- Hummus de remolatxa. Segurament pocs plats quedaran tan vistosos a taula com aquest hummus. Preparar-lo és molt senzill: primer de tot, hem de coure els cigrons per una banda, i per l’altra, la remolatxa pelada. Per a 4 persones, posarem 150 grams de cigrons cuits i una remolatxa mitjana. Després els hem de passar per la batedora juntament amb el suc d’una llimona (o de mitja llimona, si preferim que sigui suau), una mica d’oli d’oliva, sal, una cullerada de tahina i una dent d’all. Ho triturem tot fins a obtenir la textura que volem. Si volem que sigui menys espès, hi podem afegir també una mica d’aigua o una mica de suc de cocció de la remolatxa. Així quedarà encara més pujat de color! Us deixem aquí l’enllaç a la recepta al nostre blog!

2- Hummus de pèsols i menta. Una recepta de temporada, ara que és primavera i els pèsols són protagonistes!. La base de la recepta és la mateixa: 150 grams de cigrons cuits, el suc de llimona, la tahina, l’all i l’oli d’oliva. En aquest cas, però, en el moment de batre-ho hi posarem també uns 75-80 grams de pèsols que haurem bullit abans, i unes fulles de menta. Aquest últim ingredient és opcional però el recomanem molt, perquè hi aporta un toc fresc! També hi podem posar una mica de pebre, i si queda massa espès, una mica d’aigua per donar-li una textura més cremosa.

3- Hummus de bròquil. Aquesta també és una recepta de temporada. I una bona manera d’introduir el bròquil a aquelles persones a qui no els agrada. Com en els casos anteriors, la base són els cigrons cuits, l’all, la tahina i el suc de llimona. A part, cuinem bullits o al vapor uns 150 grams de bròquil, i els passem per la batedora amb la resta d’ingredients. Si veiem que la textura és massa espessa hi posem aigua, com en els exemples anteriors. També recomanem posar-hi comí, al gust. Si voleu, la recepta també es pot fer canviant el bròquil per la coliflor, o posant la meitat d’un ingredient i la meitat de l’altre.

4- Hummus de carabassa. Aquesta recepta admet dues variacions: es pot fer amb la carabassa bullida amb aigua o amb la carabassa cuita al forn. La segona versió, tot i que és més lenta de preparar, li aporta un gust més intens: us proposem que la proveu! Per fer-la, preescalfem el forn a 200ºC. Partim la carabassa per la meitat i posem una meitat en una safata de cuinar, al forn. Més o més estarà cuita en uns 45 minuts, però l’hem de punxar amb una forquilla per comprovar-ho. Esperem que es refredi i pelem tota la polpa. La triturem juntament amb els cigrons cuits, l’all, la tahina, el suc de llimona, l’oli d’oliva i la sal. Si queda massa espès, hi afegim aigua.

5- Hummus de pastanaga. Com en el cas anterior, podem fer les pastanagues al vapor, bullides o al microones, però l’opció de rostir-les al forn serà la més intensa de totes. Les pelem i tallem a trossets i les col·loquem en una safata ben condimentades amb les espècies: pebre vermell, pebre negre, farigola i sal. Quan estiguin toves, les traiem i deixem que es refredin. Després les triturem amb la resta d’ingredients (cigrons, suc de llimona, all, sal i tahina) i hi afegim aigua al gust. Com l’hummus de carabassa, tindrà un color taronja molt bonic!